Rehberlik

BAŞARI VE MOTİVASYON

'Kızım ödevin yok mu senin?", " Oğlum ne zamanödevini yapacaksın? ", " Oyalanma artık , hadi dersinbaşına " ... . Gibi cümleler hemen hemen her ailede tekrarlanabiliyor. Kimi çocuklar ders çalışmayı erteliyor, kimi akıllı telefondan sosyal medyaya bağımlı, kimileri ödevlerini hiç yapmıyor. Bazı aileler ,çocuklarına ders çalıştırma ve ödev yaptırma konusunda sıkıntı çekiyor ve bu konuda stres yaşıyorlar. Başarı konusunda, ebeveynlerin beklentisi sadece akademik başarı olabiliyor. Bu hatalı bir yaklaşımdır. Olumlu ahlaki davranış, dürüst ve adil olmak ve sağlıklı iletişim becerilerine sahip olmak da bir başarıdır. Başarı, belirlenen amaç ve hedeflerin gerçekleştirilmesidir. Motivasyon ise,harekete geçmemizi sağlayan güçlü istektir. BAŞARI VE MOTİVASYONU DÜŞÜREN FAKTÖRLER * Olumsuz algılar, yanlış inanışlar , karamsarlık * Ya hep ya hiç tarzı düşünme, mükemmeliyetçilik * Aile içi kavgalar ,huzursuzluklar, iletişim sorunları * Ailede sevgi ,şefkat, ilgi ve güven eksikliği * Sürekli eleştirilme, aşağılanma, karşılaştırılma * Günlük hayatta çözülmemiş problemler * Çocukta ,ciddi fiziksel veya ruhsal sorunların varlığı * Dikkat ve konsantrasyon problemleri * Sağlıklı ve dengeli beslenememe * Ciddi düzeyde uyku problemlerinin olması * Evde ders çalışabileceği ortamın olmaması * Özgüveninin çok zayıf olması * Verimli ders çalışma yöntemlerini bilmemesi * Bir amacının ve hedeflerinin olmaması * Yanlış arkadaş seçimi , arkadaşları ile ilgili sorunlar * Okulda yaşanan uyum sorunları, okulu sevmeme * Zamanın akıllı telefon ,internet ve TV ile geçirilmesi * Ailenin sosyo-ekonomik durumun çok zayıf olması * Çocukta sorumluluk becerisinin zayıf olması * Sağlıklı olmayan, sorunlu kişilik ve benlik gelişimi * Ailenin, eğitime ilgisiz ve duyarsız olması * Öğretmenine karşı olumsuz duygular geliştirmesi * Akran zorbalığına ve şiddete maruz kalması * Zararlı alışkanlıklar ve zararlı madde kullanımı * Kardeş kıskançlığının abartılı boyutta olması * Başarılarının fark edilmemesi BAŞARI VE MOTİVASYONU DÜŞÜREN FAKTÖRLER Çocuğumuzun Motivasyon Tipine Göre Önlem Almalıyız Marmara Ünv. Öğretim Üyesi, Doç.Dr.Oktay Aydın'a göre ; İç motivasyonu yüksek çocuklar 1- Genelde amaçlarını bilmek isterler. 2- Planlı çalışmayı severler . 3- İstekli ve sabırlıdırlar . Dış motivasyonu yüksek çocuklar 1- Sürekli yönlendirilmeye ihtiyaç duyarlar. 2- Sabırsızdırlar, kısa sürede hemen iş bitsin isterler. 3- Kısa sürede tamamlanmayan işlerden çok çabuk sıkılırlar ve enerjileri düşer.4- Başladıkları işleri çoğu zaman yarım bırakırlar ve sürekli mazeret üretirler. 5- En belirgin özellikleri de ertelemedir. Sorumluluklarını sürekli erteler ve biriktirirler." ANNE BABALARA ÖNERİLERİMİZ Mutlu anları paylaşın Yaşamın zorunluluklarını değil keyiflerini paylaşın. Gündelik yaşamda anne babalar genellikle çocuklarından yapmaları beklenen bir anlamda yapmak zorunda oldukları şeyleri hatırlatarak iletişim kurmaktadırlar. Zorunlulukların hatırlatılması özellikle ergenlik döneminde hiç de hoşa gitmeyecektir. Ebeveyn olmak sadece yapılması gerekenleri hatırlatmak değil, aynı zamanda kendi yaptığınız işlerdeki mutlu anların da paylaşılmasını gerektirir. Çünkü bir işi sevmenin yolu onu zorunlu olunduğu için yapmak değil, sevdiği için yapmaktır. Okul yaşamınızda ve iş yaşamınızda hoşunuza giden şeyleri paylaşmayı deneyin. Bir anlamda sonuca değil, başarı sürecine odaklanmasını sağlamaya çalışın. Televizyondan uzak durun Akşam eve geldiğinizde ayaklarınızı uzatıp televizyonun karşısına geçmek isteyebilirsiniz.Ancak bu süreyi kısıtlayarak televizyonun kapalı olduğu saatleri uzatmayı deneyin. Merak duygusunu geliştirin Çocuğunuz size bir soru sorduğunda bilmiyorum diyerek ya da üstünkörü bir yanıt vererekonu geçiştirmeye çalışmayın. Bunun yerine "ilginç bir konu istersen birlikte araştıralım"diyerek bilgisayar ya da kitaplar yardımıyla sorunuza yanıtlar bulmaya çalışın. ANNE BABALARA ÖNERİLERİMİZ İyi model olun Çocuklar zaman içinde kendilerine örnek alabilecekleri rol modellere ihtiyaç duyarlar.Bu süreçte kendilerine en yakın kişiler olan anne ve babanın davranışları ilk modeller olarak karşımıza çıkar. Eğitim açısından anne babanın kitap ya da gazete okuması,güncel olaylar ile ilgili düşüncelerini açıklaması, olayların nedenini sorgulamayaçalışan bir merak duygusu içerisinde olması, kırtasiye ya da kitapçılardagezinebilmesi, okuduğu kitaplardan aldığı zevki çevresiyle paylaşabilmesi çocuğuneğitimi açısından olumlu modeller yaratırlar. Eğitim açısından çocuğunuza sürekli olarak yapması gerekenleri söylemek yerine ona iyi bir model olmak daha değerlidir. Sorumluluk kazandırın Bir çocuk küçük yaşlardan itibaren belirli sorumlulukları almaya hazırdır. Bu sorumluluklar yaşına uygun olarak zaman içerisinde verilmelidir. Öncelikle çocuk ne kadar yemek istediği sorumluluğunu kazanmalıdır. Ardından ne giyeceği kararını verebilme sorumluluğu, odasını kullanma sorumluluğu gibi sorumluluklar verilebilir.Daha sonraları ders çalışma sorumluluğu verilebilir. Bir çocuk ne kadar yemek yemek istediğine kendisi karar veremiyor ve büyükler tarafından yediriliyorsa daha sonra bu çocuğun ders çalışma sorumluluğunu da alması zor olacaktır. Özgüven aşılayın Özgüven doğumla başlayan bir süreçte sürekli devam ederek gelişerek kazanılır.Çevresi tarafından kendisine güvenilen, yaptığı girişimler desteklenen, davranışları onaylanan kişiler özgüveni yüksek kişiler olarak gözlenirler. Çocuğunuzun özgüvenini yüksek tutmak için onun yapamadıkları ve eksik yönleri yerine yapabildikleri ve başarabildikleri bulunarak vurgulanmalıdır. Unutmayın bebeklikten itibaren annebaba tarafından yapılan yorumlar bir süre sonra çocuğun kendi yorumlarını oluşturmasına rehberlik edecektir. Yapılanları görün Çocuklar yaptıkları bir davranış sonrasında yanındaki anne babasının tavırlarını incelerler. Ve onların olumlu yönde ilgisini çekmek, kendilerini beğendirmek isterler.Ders konusunda da yaptıkları güzel bir davranışı mutlaka görmeye çalışın. Birlikte vakit geçirin Çocuklar gelişim dönemi içerisinde hızlı bir değişim içerisindedirler. Bu değişime bağlı olarak günlük olarak fikirleri değişecek, bir hafta önceki çocuğunuzla aynı durumda olmayacaktır. Zaman sorunları nedeniyle çocuğunuzla uzaklaştığınızda bir süre sonra çocuğunuzu daha az tanıdığınızı görmeye başlayabilirsiniz. Ona yakın olmak ve birlikte zaman geçirmek sohbet etmek hem kendisini güvende hissetmesine hemde kendisini tanımasına katkıda bulunacaktır.

Devamı

ÇOCUKLARDA MAHREMİYET BİLİNCİ

Değerli Velilerimiz; 2.dönem başı itibariyle her sınıfta Mahremiyet Eğitimi konusunu işledik.Çocuklarımızın anlayacağı sadelikte,onların kafasını karıştıracak detaylardan arınık planladığım etkinliğin amacına ulaşmasını temenni ederim.Bunun için sizlerle de konunun gerektirdiklerini,sorumluluklarımızı ana hatlarıyla paylaşmak istedim.

Devamı

YARIYIL TATİLİNİ NASIL DEĞERLENDİRMELİYİZ?

Okula devam eden tüm öğrencilerimize "En çok neyi seviyorsunuz?" diye soracak olursak, şüphesiz "tatil" derler. Çoğu öğrenci tarafından içinde okul, ödev ya da sınav olmayan iki haftalık "boş zaman dilimi" olarak algılansa da kişinin hem şimdiki hem de gelecek hayatının daha güzel olabilmesi için bu fırsatı çok iyi değerlendirilmesi gerekir. Tatil dönemine giren öğrencilerimize ve velilerimize "Sömestr tatilini nasıl değerlendirmeliyiz?", "Sömestr, sadece tatil ile geçirilecek bir zaman mı olmalı?", "İkinci döneme hazırlık yapmalı mıyız?" ve "Karneleri nasıl yorumlamalıyız?" konularıyla ilgili olarak küçük hatırlatmalarda ve önerilerde bulunmak istiyorum. ANNE VE BABALARA YARIYIL TATİLİ ÖNERİLERİ Anne baba olarak çocuğunuzu, önce sizin çocuğunuz olduğu için koşulsuz sevdiğinizi gösterin. Sevginizi akademik başarılarıyla koşullamayın. Okul konusunu bir kenara bırakın. Diğer yeteneklerini ve becerilerini ön plana çıkararak onla gurur duyduğunuz gösterin. Örneğin çocuğunuz çok iyi bir sporcudur; çok iyi yüzüyor olabilir. Aile ziyaretlerine gittiğinizde, misafirleriniz geldiğinde çocuğunuzun okul başarısı yerine, ne kadar iyi yüzdüğünden bahsedebilirsiniz. Eğer henüz çocuğunuzun bir yeteneğini keşfetmediyseniz, yeteneklerini keşfetmek için çeşitli hobi kurslarına gönderin. Bu hem çocuğun sosyalleşmesine, hem de öz güveninin yükselmesine yardımcı olacaktır. Gelelim yarıyıl karnesine… işte bütün bu söylediklerimden sonra karne konusunda neler yapılması gerekir tahmin edebilirsiniz. Aslında karneyi anne babalar alır. Çocuğunuz karnesi kötüyse çocuğunuzu korkutmayın. Zaten utanarak karnesini size getiren çocuğu, birde siz aşağılarsanız başarısızlığı kabullenir ve derslerini düzeltmek için hiçbir çaba harcamaz. Bu nedenle çocuğunuz karnesini getirdiğinde ders notları düşükte olsa, ona sarılıp, öpün ve ne olursa olsun sizin küçük kızınız, biricik oğlunuz olduğunu hissettirin. Notları düşük olduğu dersleri gülümsemeyle anlatın ve … artık ikinci dönem biraz daha fazla çalışarak düzeltirsin… diyerek moral verin.… Ben sana güveniyorum ikinci dönem daha güzel olacak, daha başarılı olacaksın… gibi sözlerle yüreklendirin ve inandığınızı gösterin. Eğer özel desteğe ihtiyacı varsa tatil süresince fazla sıkmadan, takviye destek alabilirsiniz. Unutmayın çocuğunuzun olumlu yanlarına odaklanıp zorlandığı kısımlarda çabasını övmek motivasyon sağlayacaktır. Ayrıca ev ortamınızda çocuğunuzun başarısını olumsuz etkileyecek her detayı gözden geçirmek de isabetli olacaktır. ÖĞRENCİLERE YARIYIL TATİLİ İÇİN GENEL ÖNERİLER PLAN YAPIN Öncelikle kendinize bir tatil planı hazırlayın. Tatilde neler yapacaksınız bir düşünün. Neyi ne zaman ne kadar yapacaksınız? Planlayın ve tatilinizi sonuna kadar değerlendirin. DERSİ BIRAKMAYIN İlk dönem okulda gördüğünüz konulardan eksiklerinizi belirleyip o konulara yoğunlaşın. Yoğunlaşın derken yoğun bir ders çalışmadan bahsetmiyorum korkmayın. Sizi fazla sıkmayacak kadar az, fakat size faydası dokunacak kadar da çok. Bunu siz belirleyebilirsiniz. KİTAP OKUYUN Kitap okumak anlama kabiliyetinizi, hayal gücünüzü, kültürel bilginizi, fikir yürütme becerilerinizi geliştirir. Aynı zamanda kitap okumak okuldaki başarınıza da olumlu etki edecektir. Bunlardan yoksun kalmayı kim ister ki? AİLENİZLE VAKİT GEÇİRİN Tatilin sizin eve kavuşmanızın yanında ailenizle çok güzel vakit geçirmenize ortam hazırladığını unutmayın. Ailenizle sinemaya, tiyatroya, müzeye veya başka bir faaliyete gidebilirsiniz. Annenize yardımcı olabilir, babanızla birlikte oyun oynayabilirsiniz. Artık bunlar sizin hayal gücünüze kalmış. 1. SINIF ÖGRENCİLERİNE TATİLDE NELER YAPTIRMALI? 1- Düzeylerine uygun masal ve öyküler okumalarını sağlamak a) Okuduğu öykü ya da masalın geçtiği yer ve zaman ile ilgili sanılar sorarak yanıtlamasını isteyebiliriz. b) Okuduğu öykü ya da masalın kahramanlarının kimler olduğunu sanıp yanıtlamasını isteyebiliriz. c) Bu kahramanların yaptıklarını beğenip beğenmediklerini sorabiliriz. d) "Kendisi okuduğu kahramanın yerinde olsa idi ne yapardı" diye sorabiliriz. e) Okuduğu öykü ya da masaldan nasıl bir ders çıkardığını sorup, yanıtlamasını isteyebiliriz. 2- Tatil süresince yaptıklarını ve yaşadıkları olayları her gün birer cümle ile yazmalarını sağlayabiliriz. 2. SINIFLAR İÇİN TATİL ÖNERİLERİ 1- Belirlenen programa göre her gün düzenli okumalı ve okuduğu ailece takip edilmelidir. 2- Mümkün olduğu kadar kültür etkinliklerine (sinema, tiyatro, sergi, vb.) katılımı sağlanmalıdır. 3- Evde görev ve sorumluluklar verilmeli, verilenlerin takipçisi olunmalıdır. 4- Günlük basın, yayın organlarının çocuklara uygun olan bölümlerini okumaları veya izlemeleri sağlanmalı. 5-Bir dönemin yorgunluğunu atacak şekilde iyi dinlenmesine dikkat edilmeli. 3. SINIFLAR İÇİN TATİL ÖNERİLERİ 1- Aile ile uygun bir tatil planı yapıp, bu plana uygun hareket etmeli. 2- Kitap okumalı, belirli saatlerde TV seyretmeli. 3- Her gün bir fıkra öğrenip anlatmalı, bir atasözü ve deyim öğrenmeli. 4- Gelenek göreneklerimizden düğün törenleri, bayram, hasta ziyaretleri hakkında bilgi toplayıp bazılarını uygulamalı. 5- Evdeki çiçekler hakkında bilgi edinmeli ve bakımlarını yapmalı. 6- Mahallesini gezmeli ve mahalle muhtarı ile tanışmalı. 7- Gece ve gündüz gökyüzünü inceleyip notlar almalı. 4. SINIFLAR İÇİN TATİL ÖNERİLERİ 1- Tatilde birkaç kitap okuyup özetini çıkarınız. 2- Tüm derslerden işlenilen ünitelerle ilgili konuları okuyup, testlerini çözünüz. 3- Zamanı iyi planlayarak verimli değerlendiriniz. Zamanınızın bir kısmını seviyenize uygun kitap dergi vb. okumaya bir kısmını da dinlenmeye ve eğlenmeye ayırınız. 4- Okuduklarınızı evde velileriniz ile paylaşınız. İkinci dönem tatilin hakkını vermiş,dinlenmiş ve zinde bir şekilde bir araya gelmek dileğiyle..                                                                                                                                                             Arzu ATAY ŞAHİN                                                                                                                                                             Okul Psikolojik Danışmanı

Devamı

BİLSEM SÜRECİ

Herkese Merhaba..4 Ocak 2022 tarihinde BİLSEM'lere başvuru süreci başladı.Bu noktada pek çok soru işareti olan velilerimiz için online bir seminer düzenledik.Katılamayan velilerimiz için de genel tanım,işleyiş ve başvuru öncesi karar verirken dikkat etmemiz gereken noktalarla ilgili bilgiler yayınlayacağım. GENEL BİLGİ Açılımı Bilim Ve Sanat Merkezi olan BİLSEM'ler üstün yetenekli öğrencilerin fikir ve enerjilerini doğru yere kanalize edebilecekleri bir eğitim platformudur.Milli Eğitim Bakanlığı!nın resmi kurumlarından biri olan BİLSEM'ler Özel Eğitim sınıfındadır.Devletin kadrolu öğretmenleri çalışır.Sınıf ve ders kavramları yoktur;danışman öğretmen,40 dakikadan oluşan etkinlik saati kavramları vardır.Öğrencilerin yıllık etkinlik saatlerinin %30'u kadar devamsızlık hakkı vardır,bunun aşılması durumunda kayıt otomatik silinir.Dayanağı proje üretimi olan kurumda diploma sistemi yoktur.Öğrenciler başarı ve geçerlilik aldıkları projelerin sertifikalarını alır. Genel Yetenek,Müzik ve Resim alanlarından değerlendirmeler yapılarak alım yapılır.Genel Yetenek modülüne alımların 2.aşamasında zeka testleri uygulanır. İŞLEYİŞ Öğrenci kayıt hakkı kazandıktan sonra haftanın 3 günü gideceği kurumda sırasıyla Uyum,Destek Eğitim,Bireysel Yetenekleri Fark Ettirme,Özel Yetenekleri Geliştirme,Proje Üretimi alanlarında eğitim programlarına alınır.İlkokul ve ortaokullar için haftalık 4-12 saat,ortaöğretim(lise)kademesi için 2-8 saatten oluşan bir takvim oluşturulur.Bu program okul saatlerinin dışında devam eder. BAŞVURU ÖNCESİ DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER BİLSEM sürecine her yıl en aktif katılan okullardan biri olarak ebeveynlerin isteğini ve heyecanını gönülden paylaşıyoruz.Fakat süreç ve sonrasında bazı ufak nüanslar hesap edemediğimiz sıkıntılara sebep olabiliyor.Öğrenciler zeka skalasının en üstlerinde olan parlak grubunda olsa bile en üst sınıf dahi sınıfından sonuçlar alamayınca sonuç ibaresinde kazanamadınız yazısını görüyor ve kendine dair algısı zarar görüyor.Lüzumundan farklı anlamlar yüklenince bu sefer çocuklarda gereksiz kaygılara yol açabiliyoruz. Bazen okul ve sosyal hayat rutinini yolunda takip eden öğrenci için BİLSEM süreci zorlayıcı olabiliyor.Hepsini beraber yürütme noktasında öğrencilerin zaman zaman yorulduğunu gözlemleyebiliyoruz.Özellikle ortaokula başladıktan sonra dersane ve sınav maratonları hatta nihayetinde LGS ile beraber hepsinin üstesinden gelemeyen öğrencilerin bırakmak durumunda kaldıklarını görüyoruz.Bunu kimi zaman aile akademik başarının düşmesi sebebiyle istiyor kimi zaman da öğrenci her ikisine yetişemediği için istediği ivmeyi kazanamadığını ifade ediyor.Her iki durumda da ebeveyn-çocuk arasında fikir ayrılıkları hatta sürtüşmeler yaşanabiliyor.Ve böyle durumlarda aileler bu sürece en başından başlamasaydık diyerek pişmanlıklarını ifade ediyor.    

Devamı

HAYDİ BAŞLIYORUZ

Devamı

BİRLİKTEN KUVVET DOĞAR

Öğrencilerimizle iki aşamalı balonlar eşliğinde bir etkinlik yaptık.

Devamı

''İNTERNET BAĞIMLILIĞI''

İnternete Bağlı mıyız Bağımlı mıyız ?

Devamı

YENİDEN MERHABA

Devamı

ZEVE İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ

Devamı