ÇOCUKLARDA MAHREMİYET BİLİNCİ

Değerli Velilerimiz;

2.dönem başı itibariyle her sınıfta Mahremiyet Eğitimi konusunu işledik.Çocuklarımızın anlayacağı sadelikte,onların kafasını karıştıracak detaylardan arınık planladığım etkinliğin amacına ulaşmasını temenni ederim.Bunun için sizlerle de konunun gerektirdiklerini,sorumluluklarımızı ana hatlarıyla paylaşmak istedim.


Çocuğumuza kendi vücudu ve özel bölgeleri hakkında ebeveyn olarak doğru bilgi vermezsek;çocuk yanlış kaynaklardan,yanlış bilgilere ulaşabilir.Çocuk,kendi bedeninin dokunulmazlığı şuuruna mahremiyet hakkında bilgi edinerek sahip olur.

*Çocuğa mahremiyet hakkında bilgi verirken doğal ve sevecen olmalıyız.

*Ayıp,günah,yasak vb.sözcüklerin yerine ÖZEL kelimesini kullanmalıyız.

*Bebeklik döneminden başlayarak altını ve kıyafetlerini üçüncü kişilerin yanında değiştirmemeye dikkat etmeliyiz.

* 3 yaş itibariyle çocuğun odasına girerken izin istemeli,çıplak görürsek de mutlaka özür dilemeliyiz.

Unutmamalıdır ki mahremiyet çocuğa saygıyla başlar.

*Bedenim bana ait bilinci oluşması için ebeveyn olarak çocuğun kıyafetini,bezini ve iç çamaşırını değiştirirken izin alarak yapmalıyız.Mümkünse bu işlemi kendisinin yapmasını sağlamalıyız.Zorla ve kızgınlıkla değiştirmemeliyiz.

*Çocuk kendi bedeninin sınırlarını büyüklerinin güçlerini hissederek öğrenir.O yüzden çocuğu öpmeden önce 'Seni öpebilir miyim?'diye izin istemeliyiz.Eğer izni olmazsa zorla ve sıkarak çocuğu öpmemeliyiz.

*Çocuklara 3.5-4 yaş itibariyle anlayacakları yalınlıkta vücutlarının özel bölgelerini ve bu bölgelere izinsiz kimsenin dokunmaması gerektiğini anlatmalıyız.

*Hem ebeveyn hem de yakın çevre olarak çocuğun özel bölgelerine dokunarak,vurarak,öperek sevmemeliyiz.

*Özel bölgelerimizi tasvir ederken denize,havuza girdiğinde giydiğimiz mayolarımızın kapattığı yerler diye tasvir edebiliriz.

*Ev içindeki kılık kıyafetimize,konuşmalarımıza ve şakalaşmalarımıza dikkat etmeliyiz.

*Küçüklükten itibaren evde çıplak dolaşmaya alışmayan çocuk elbiselerinin başkaları tarafından da çıkarılmasından rahatsızlık duyar.Çocuklar ailesini izleyerek hayatı öğrenir ve uygular.Normal algılarının nasıl gelişeceği bizim elimizde.

*Kelimelerin de ruhu vardır.Bu yüzden çocuğumuzun yanında konuşulabilecek argo ve müstehcen içeriklere karşı dikkatli olmalıyız.

*Kullandığımız dijital ağlarda çocuğumuzun erişimi açısından belirli filtreler kullanmalıyız.Özellikle çocuğun da kullandığı cihazlarda erişim sağladığımız içeriklere dikkat etmeliyiz.Bu doğrultuda akıllı arama motorlarının arama geçmişimiz doğrultusunda reklam içeriği çıkardığını ve özellikle mahremiyet algısını sarsacak içerikteki reklamların çocuğumuzun önüne gelmesi ihtimalini de unutmamalıyız.  

*İyi dokunuş ve kötü dokunuşun ne olduğunu mutlaka çocuğa anlatmalıyız.'İyi dokunuş seni mutlu hissettirir,rahatsız etmez.Kötü dokunuş da seni utanmış,mutsuz,rahatsız ya da kızgın hissettirir.Böyle bir durumda bana kesinlikle haber vermelisin.Çünkü muhakkak senin yanında olmak isterim.Özellikle özel bölgeleri merak eden birileri çıkar ya da seninle bu gibi durumları sır olarak saklamak isteyen olursa,bilmelisin ki,bu gibi konuların sırrı asla olmaz.Bana veya öğretmenine haber verdiğin anda güvende ve iyi hissedersin.'diye izah etmeliyiz.

Farkındalığı yüksek bireyler yetiştirip daha güvenli bir dünyayı hep beraber inşa edebilmek ümidiyle..

Arzu ATAY ŞAHİN

Okul Psikolojik Danışmanı



Yazdır

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin



  Beğen | 16  kişi beğendi